Pripremite se za svoj prvi maraton uz ovaj plan treninga!

Precizna analiza idržljivosti, snage i performansi mogu biti od velike važnosti za sve vrste trkača. Objektivno razumevanje funkcionalnih sposobnosti može Vam pomoći da razvijete individualan targetiran plan treninga, a možete izbeći i povrede. Predstavljamo Vam najpoplarnije testove kojima se redovno podvrgavaju profesionalni trkači.

Test izdržljivosti

VO2 max test

VO2 max je maksimalna potrošnja kiseonika ili aerobni kapacitet koji organizam može da transportuje. I iskoristi u toku vežbanja sa postepenim pojačavanjem inteziteta.

Testiranje podrazumeva trčanje na pokretnoj traci uz nošenje maske za disanje. A intenzitet treninga se postepeno povećava. VO2 max se iskazuje ili u apsolutnom odnosu u litrima u minuti (l/min). Ili u relativnom odnosu u mililitrima po kilogramu u minuti (ml/kg/min). Ovaj relativni odnos se često koristi da bi se sportisti mogli upoređavati u smislu izdržljivosti i snage.

Iako nasledni faktor može delimično igrati ulogu u rezultatima VO2 max testa, on se može popraviti treningom. Ipak, visok rezultat na ovom testu nije presudan za uspeh u sportu – veliki broj različitih faktora utiče na performanse svakog sportiste. A neki od njih su mentalna spremnost, ishrana itd.

Test laktatnog praga

Ovaj test je vrlo jednostavan i svodi se na trčanje na pokretnoj traci pri prethodno određenoj brzini duži vremenski period. Pri čemu se beleže vrednosti laktata u krvi. Na taj način se veoma lako može pratiti progresija povećanja ili stagnacije nivoa laktata. I tako veoma lako određujemo prag uz pomoć laktatne krivulje.

Pošto su nivoi laktata značajni indikatori u sportovima izdržljivosti, bitno je da se nekoliko puta u toku sezone  uradi testiranje laktatnog praga. Da bi se veoma pouzdano izmerio napredak trenažnog procesa.

Testovi snage i koordinacije

Snaga je bitan, ali često zanemarivan faktor u treningu trkača. Postizanje zavidnih rezultata u trkačkom sportu bez treninga snage je praktično nemoguća misija.

Pojedini testovi snage daju vrlo konkretne rezultate, a eksperti sportske medicine specijalnim metodama mogu proveriti i snagu torzoa, ravnotežu i druge parametre. Dobijeni rezultati mogu pomoći pri kreiranju trenažnog programa za povećanje snage, ali i igrati važnu ulogu u izbegavanju mogućih sportskih povreda.

Funkcionalna dijagnostika nam može pružiti objektivne informacije i omogućiti da kreiramo bolji plan trening i na taj način poboljšamo svoje performanse i rezultate. Ako želite da strateškim planiranjem postignete neki sportski cilj, razumevanje i praćenje rezultata gore navedenih testova može biti od izuzetne važnosti.

Funkcionalna dijagnostika za trkače