Sadržaj

Šta je potrebno da znate o trčanju u toku leta

Leto je godišnje doba kada najveći broj ljudi počinje sa trčanjem, ali i godišne doba kada najveći broj ljudi odustaje od trčanja ili odlučuje da napravi pauzu od trčanja.
Razlog za obe stvari je isti, sunce i toplo vreme.

Da bi ste uživali u trčanju za vreme leta postoji nekoliko koraka koje možete da napravite, ali i nekoliko stvari koje morate da znate kako bi ste trčali bezbedno.

Idite na trčanje ujutru ili uveče

Ujutru i uveče je sunce slabije i temperature su prihvatljivije za naš organizam. Isplanirajte trening pre 9 ujutru ili posle 7 uveče i uživajte u trčanju.

Ja najviše volim da ustanem baš rano ujutru i odem na trening, leti mi je omiljeno trčanje oko 6h ujutru, jer je već svanulo a napolju nema nikog.

A kada završim sa trčanjem dan je već počeo pa često u podne imam utisak kao da je već 16h.

Birajte gde trčite

Iako ljudi vole da trče pored reka ili mora u toku leta, obratite pažnju na dve stvari. To su obično ravne površine pored vode i sunce je jače tu.

Druga stvar je da često pored vode nema drveća, pa samim tim nema ni hlada koji vas štiti.

Zato, kad god sam u mogučnosti, leti biram da trčim u šumi. To je posebno lep osećaj jer je oko vas sve zeleno i dodatno umirujuće deluje.

Zaštitite se od sunca

Bez obzira u kom terminu izaberete da izađete na trčanje, osim ako nije već pao mrak, zaštitite kožu kremom za sunčanje. Faktor 30 je uglavnom dovoljan, 50 ako baš imate osetljivu kožu. Proverite da li vaša krema za sunčanje zatvara pore, ako je tako nađite drugu koja dozvoljava koži da diše.

Još jedna stvar koju primećujem kod trkača u toku leta a koja nije preporučljiva je trčanje bez majice. Majica igra ulogu u zaštiti od sunca, ali i od vetra i bez obzira što vam je kul da trčite bez nje u toku leta, nemojte to da radite. Pre izaberite dobru majicu od laganih materijala.

Hidrirajte se redovno i tokom celog dana

Pijte dovoljno tečnosti tokom celog dana, a posebno obratite pažnju na to da u toku trčanja imate sa sobom vodu ili neko piće sa elektrolotima.

Dobra stvar je to što u toku leta rade javne česme pa možete da isplanirate svoju rutu trčanja tako da uvek imate kratke paze dapopijete malo vode na njima. Dovoljno je da popijete malo vode na svakih 20 minuta do pola sata trčanja.

Najbolji test hidriranosti organizma je boja vašeg urina, ako je previše taman znači da nemate dovoljno tečnosti u organizmu.

Oprema za trčanje leti

Bilo da ste početnik/ca ili rekreativni trkač/ca sa stažom, verujemo da ste upoznati sa osnovnom opremom za toplo vreme – majica kratkih rukava ili bez rukava, šorc, kačket ili vizir, i naravno patike.

Svaki od ovih komada opreme danas koristi posebnu tehnologiju i materijale u izradi kako bi bili što efikasniji u ispunjavanju svoje svrhe. Birajte letnje komade, oni su pravljeni od laganijih materijala i biće vam prijatnije u njima.

Bonus savet – nekada je dobro da odložite trčanje, kako da znate da je pretoplo za trčanje?

Ovo je kompleksna tema ali probaću da je sažmem u par rečenica. Telesna temperatura čoveka je oko 37 stepeni, u toku trčanja se podigne na oko 40. Ali ako zagrevanje tela nastavi, organi mogu da budu ugroženi.

Možda banalan primer, ali može da oslika princip, jeste kada ostavite telefon ili laptop na suncu dugo, u nekom trenutku se pregreje i sam se ugasi. Slično se dešava i sa našim telom.

Zato je važno da slušate svoje telo, ako ste tek na početku trkačke karijere ili ste van forme, nekada je bolje da odete u šetnju nego na trčanje.
Ako ste na trčanju i osetite vrtoglavicu, mučninu, slabost ili bilo šta što nije normalan umor od trčanja, prekinite sa kretanjem. Potražite zaklon od sunca i pointe se vodom.

Vidimo se na stazi.

Uroš Zmijanac

Urednik sajta trcanje.rs