Sadržaj

Vožnja bicikla sa decom

Porodična vožnja bicikla je veoma zabavna aktivnost, a za decu je i veoma korisna jer doprinosi njihovom fizičkom razvoju. Deca uživaju u vožnji bicikla jer je za njih to savršen spoj rekreacije i avanture u prirodi. Pored toga što je vožnja bicikla veoma zdrava fizička aktivnost, morate da obratite pažnju na nekoliko ključnih faktora kako bi uživali tokom celog putovanja. Ono što je najvažnije, biciklističke ture na koje krećete sa vašom decom su znatno kraće vožnje posebno prilagođene najmlađim biciklistima.

Birajte puteve za vožnju koji u blizini imaju klupe za odmor, kratku pauzu tokom koje ćete popiti vodu i pojesti omiljeni slatkiš kako bi povratili energiju; prilikom izbora rute uzmite u obzir starost deteta, kondiciju i, poslednje, ali ne najmanje bitno, biciklističko iskustvo koje vaše dete poseduje. Sama destinacija do koje vozite bi takođe trebala da bude što interesantnija, kao na primer: vožnja do jezera, do dečijeg igrališta, turističke farme sa životinjama… Dečija motivacija će sigurno biti još veća kada znaju da ih tako nešto čeka kao nagrada na kraju puta.

Izbor idealnog prevoznog sredstva za najmlađe

Bicikl je izuzetno pogodan za rekreaciju i kratka putovanja. Na raspolaganju su dva načina kako da najmlađe članove porodice koji još ne znaju da voze povedete sa sobom i od malena ih naučite pravim vrednostima i zdravom načinu života. Dete možete smestiti na sedište koje je direktno pričvršćeno za bicikl, a druga opcija je prikolica. Za kraća putovanja ili vožnju gradom prvi je izbor pogodniji; za malo duže ture, prikolica za bicikl je prikladnija. Dečije sedište za bicikl mora biti sigurno i mora imati podlogu za noge podesivu po visini, pojaseve i jastuk koji će doprineti udobnosti. Prikolica takođe mora da bude stabilna i da ima odgovarajuće osvetljenje. Žuti upadljivi reflektori su odličan izbor.

Od posebne važnosti je besprekorna ispravnost i vašeg bicikla na kom će biti ugrađeno jedno od navedenih dodataka za decu. Bicikl mora imati kvalitetne kočnice, dobra svetla, gume, lance i dodatnu opremu za popravku ako nešto iskrsne. Postavite retrovizor na bicikl kako bi vam dete uvek bilo na vidiku. Zapamtite takođe da i vi i vaše dete trebate da nosite kacigu. Kaciga mora biti udobna i lagana za nošenje, ali pre svega izdržljiva.

Učenje pravila u saobraćaju i vežbanje ravnoteže

Tek kada dete potpuno ovlada tehnikom vožnje bicikla i nauči osnovne saobraćajne propise tada može samostalno da uživa u vožnji, a do tada deca moraju voziti u pratnji iskusnijeg bicikliste i sa kacigom na glavi, koja je obavezan sigurnosni dodatak za sve do 14 godina, a toplo se preporučuje i ostalim starosnim grupama.

Kod malo dužih biciklističkih tura dete mora biti dovoljno zrelo da može pametno, pravilno i spretno reagovati u saobraćaju kako ne bi ugrozio sebe i druge učesnike u saobraćaju.

Dobro uređene staze za vozače rolera i bicikliste su najbolje mesto za praktično učenje. Na takvim stazama deca mogu brzo da nauče osnovne propise i pravila vožnje bicikla, a najsigurniji način da dete stekne potrebnu ravnotežu je da vežba vožnju po parku ili na mekanoj površini kućnog dvorišta.

Dužina biciklističke rute prilagođena deci

Izuzetno je važno da ruta za porodičnu vožnju bicikla ne bude preterano dugačka. Porodične biciklističke rute obično su dugačke od 5 do 15 kilometara kako se najmlađi ne bi preforsirali. U Srbiji postoji veliki broj takvih biciklističkih staza koje su kvalitetno uređene, dodatno obezbeđene i nude vam brojne mogućnosti za kvalitetnu pauzu.

Kraće biciklističke ture za decu

Za sam početak ovakvih avantura najbolje je odabrati biciklističke staze uz obalu reke ili jezera koje ne zahtevaju veliki fizički napor, jer teren nije zahtevan i postoji veliki broj mesta za odmor u blizini. Najpopularnije rekreativne staze su staze duž dunavskih i savskih kejova u Beogradu, Novom Sadu, Golupcu i Velikom Gradištu i dve staze novog koncepta oživljavanja nekadašnjih železničkih pruga, tzv. zelene staze (greenways) u Užicu i Priboju.

Rekreativna biciklistička staza oko Savskog jezera na Adi Ciganliji u Beogradu je najkompletnija staza u Srbiji. Dobro je povezana sa Savamalom, Dorćolom, a preko Mosta na Adi sa Novim Beogradom.

Duž staze se nalazi nekoliko servisa za bicikl, kao i veliki broj kafića, restorana, sportskih terena i drugih atrakcija. Ada Ciganlija je izuzetno lepo i uređeno izletište, a staza prati jezero celom dužinom od 8 kilometara. Za njen obilazak je u proseku potrebno oko 25 minuta.

Još jedna rekreativna i veoma posećena staza u Beogradu prati desnu savsku i manjim delom dunavsku obalu kejom pored reke, ukupno u dužini od 7,5 kilometara. Povezuje Marinu Dorćol, naselje kod 25. maja i Adu Ciganliju. Najposećeniji su delovi gde ima najviše sadržaja, oko Sportskog centra Gale Muškatirović, Beton-hale i Savamale, a na Brankovom mostu se nalazi bike-lift, koji elegantno povezuje stazu sa mostom i Novim Beogradom.

Duže biciklističke ture

Veoma je važno da postepeno naviknete dete na različite dužine biciklističkih tura. Za početak je par kilometara vožnje sasvim dovoljno ali uvek dodajte nekoliko stotina metara više svakoj narednoj turi.

Ljubav prema biciklizmu se lako i brzo rađa tako da će za vaše najmlađe i vas biciklistički izleti ili vožnja do drugog grada biti pravi i užitak. Posebnu čar imaju i izuzetno atraktivne deonice kroz prelepu prirodu koje se često nazivaju i zelene staza.

Gradska uprava Užica je od 2015. godine pokrenula proces aktiviranja trase stare železnice koja koristi utabanu podlogu, mostove, tunele, useke, nasipe i druge elemente nekadašnje železničke infrastrukture da bi savladala izuzetno težak teren kroz kanjon reke Đetinje. Staza je asfaltirana u dužini od 9 kilometara do Staparske banje, obezbeđena, obeležena, a tuneli su osvetljeni.

Kroz Srbiju prolazi Dunavska biciklistička ruta koja nosi oznaku Euro Velo 6, što znači da se nalazi na trasi Atlantik – Crno more Evropske biciklističke federacije (ECF). Biciklizam vas može odvesti preko čitave Srbije uzduž i popreko. A gde god da vas put nanese, moći ćete da uživate u pejzažima predivne prirode.